9.1.12

Betongkrukor

Jag tycker att betong är ett väldigt snyggt material att använda till saker i hemmet, bland annat krukor och skålar, som vi har gjort. Det är väldigt enkelt att göra det och det enda man behöver är betog, vatten, olja samt någon form. En vanlig och bra betong är finbetongen som innehållet stenar på max 4 mm, men vill man ha ännu slätare betong finns lagningsbetong och reparationsbetong. Börja med att blanda vatten med betongen ("recept" brukar stå på påsen). Smörj sedan formerna med olja för att det lättare ska släppa när det torkat. På bild nr 1 har jag använt mig av två vanliga innerkrukor av plast i olika storlekar (se bara till att tejpa för alla hål så inget åker ut). Sedan hällde jag betongen mellan krukorna och la en sten i den minsta för att den skulle stanna nere. Krukans tjocklek beror helt på hur stor skillnaden är mellan krukorna. På bild två har vi gjort en högre kruka som vi har ståendes på golvet. Den gjorde vi genom att ta ett slags pappersrör som vi ställde på ett plant underlag. I den satte vi sedan ner en lagom stor plastkruka och sedan fyllde vi på med betong och la slutligen ner lite stenar för tyngd. På tredje och och sista bilden har vi gjort en skål som vi även använder som kruka. Denna gjorde vi på samma sätt som den första, fast vi använde oss av skålar i lagom storlek istället. Tänk på att sakerna alltid måste stå på ett plant underlag när det brinner (torkar) så det flyter ut rätt. Tiden för detta beror helt och hållet på tjockleken men man bör vänta i alla fall två dygn och gärna på en sval och skuggig plats. Vill man så kan man putsa till dem lite sen men jag gillar när det har en liten ruffig yta. Till sist vill jag även poängtera att man ska vara uppmärksam på att det blir väldigt tunga krukor, så man inte gör allt för stora :) Gjut på och trevlig kväll :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar