2.4.12

GI-bullar

Jag fick frågan om jag kunde lägga ut receptet på några GI-bullar jag gjort, och visst kan jag det. Jag vill varmt rekommendera dessa då de både är väldigt goda och enkla att göra. Tyvärr har jag ingen bild på dem då alla våra bullar har tagit slut.

Värm 5 dl vatten, 1/4 dl olivolja och ½ msk honung till 37 grader. Blanda ner 50 g gäst.
Finriv 2 morötter och blanda ner i degspadet tillsammans med ½ dl solroskärnor och ½ dl pumpakärnor samt ½ msk salt.
Blanda ner 2½ dl fullkornsdinkelmjöl och sedan 10 dl dinkelsikt. Degen ska vara väldigt kladdig och kan därför inte bearbetas med händerna, använd istället en slev eller liknande.
Sedan ska degen jäsa under duk i 40 minuter.
När jäsningen är klar är det dags att klicka ut bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Strö gärna lite mjöl på dem. Hur många det blir är beroende på hur stora man vill ha dem men jag själv tycker att 16-18 st är ganska lagom. I receptet jag hittade skulle det bli 13st men jag tyckte att de blev lite för stora då så jag gjorde istället fler.
Efter att bullarna är utklickade ska de jäsa ännu en gång under duk, men nu i 30 minuter.
Sedan är det dags för att grädda dem i ugnen på 190 grader i ca 20 minuter.
Låt dem sedan svalna under duk.

Hoppas det smakar :)

Stor kram! <3

3 kommentarer:

  1. Har bakat bullarna (ni får smaka på lördag) de var mycket goda. Fler sådana recept vill jag se mer av.

    SvaraRadera
  2. Dessa ska jag baka! Får jag lägga dem på bloggen? Kan kalla dem Kristins bullar :) kan ju även länka till din sida :)

    SvaraRadera